70FPS

by Andrea Saggiomo

amplified super8 projectors, with prepared films, mirrors and photosensitive self-made electroacoustic devices

proiettori super8 amplificati, pellicole preparate, specchi e circuiti elettroacustici fotosensibili

Copertina DVD Andrù2

“…70fps is my camera highest shooting speed, the greatest number of frames per second i can afford, 70, and, viceversa, the greatest slow- motion i can afford in projection, the greatest slowness, because i’m slow. Speed and slowness get mixed up in a freak show, which does exist only in the real time of sight. A slow time of sight, because i’m also a little bit blind. Playing the image, playing the light and its cracks of darkness, using eyes like careful ears to try to listen to light…The super8 film becomes a neutral filter were to draw signs, scratches and spots that i can use, during performances, to play the light and to crack the image…”

The interaction system between sound and light encompasses the devices and the person who manipulates them. For this reason sound and light are intended as a matter to continuously manipulate and shape, in a perpetual and mutual modification: any action on a device produces a modification on the others. The super8 projector, the film and the image are used as instruments to produce and modify in real time the light and, using some self-made photosensitive sound devices, the sound.

Super8 films are prepared by scratching and patching, piercing and ink drawing to be used in a multiple projection at different speeds. The projection is then manipulated with glass, prisms, lens and mirrors. The projectors and their internal mechanics are also used as sound producing objects in relation with voice and electroacoustic stuff.

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“…70fps è la più grande velocità di ripresa della mia camera, il maggior numero di fotogrammi al secondo che mi sonopermessi, 70, e viceversa il più grande slowmotion a cui posso arrivare in proiezione, la maggiore lentezza, perché io sono lento. Velocità e lentezza si mescolano in uno spettacolo da baraccone che esiste soltanto nel tempo reale dello sguardo. Tempo reale alquanto lento dal momento che sono pure mezzo cieco. Suonare l’immagine, suonare la luce e le sue crepe di oscurità, fare dell’occhio un orecchio attento, vigile, poter ascoltare la luce… La pellicola super8 che passa nel proiettore diventa non è che un filtro neutro sul quale tracciare segni, graffi e macchie che io possa usare nella performance come strumenti per suonare la luce e sgretolare l’immagine…”

Il dispositivo di interazione tra suono e luce ingloba gli strumenti e chi li manipola. Il suono e la luce vengono intesi come materia da manipolare e formare continuamente, nella perenne modificazione reciproca: ogni intervento su uno strumento produce una modificazione sugli altri. Il proiettore super8, la pellicola e l’immagine sono utilizzati come strumenti per produrre e modificare in tempo reale la luce e, di conseguenza, il suono, mediante alcuni circuiti elettroacustici autocostruiti che reagiscono alla luce. La pellicola super8 mm viene lavorata manualmente mediante perforazioni e applicazioni di china e inchiostro per essere usata in una doppia proiezione di ritmo mutevole. La luce e le immagini vengono filtrate dal vivo attraverso prismi e lenti, riflesse mediante specchi. I proiettori e le loro meccaniche interne vengono allo stesso tempo utilizzati come oggetti sonori ed entrano in relazione con la voce e la strumentazione elettroacustica.

A double screen super8 projection in which sounds are produced by the difference of contrast between the images. The images were filmed in Senerchia (Avellino, Italy), commissioned by FLUSSI media-art festival for a project focused on ‘water’ (AQUA MATRIX) and were originally intended as materials to play and improvise with musicians and other filmakers/projectionists.

An expanded cinema performance in which the light of two projectors and the films produce and modify sounds and noises in real time.
Images and movements on the films were originally produced working on a cathodic tv screen and a digital camera and then mixed in projection with other images shot directly on super8 film in order to produce some sort of short circuits between different technologies and in the same time some parallelism between different events.

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One thought on “70FPS

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